Aflevering 5: Wie is de Mol?
In deze aflevering gaat Marjolein in gesprek met twee Molloten, waarvan een slechtziend en de ander volledig blind is. Elk genieten ze op hun eigen manier van Wie is de Mol? door o.a. mee te spelen in de Mol-app en door zelfs op "Molvakantie" te gaan.
Kort nieuws
Jesus Christ Superstar, met live AD van Komt het Zien!
De Passion, ook met live AD van Komt het Zien!
Een prikkelarme avondopenstelling van het Rijksmuseum.
Kung Fu Panda 4 in de bioscoop met AD via Earcatch en ondertiteling via Subcatch.
Nieuwe tv-series
Met AD via Earcatch en ondertiteling via Teletekst 888:
De zesdelige komische serie Koningshuis the Musical speelt zich af achter de schermen bij een musicalproductie over het Koningshuis. Vanaf zondag (correctie) 24 maart om 20.20 uur op NPO 3.
De historische dramaserie ‘De Joodse Raad’ laat de onvoorstelbare consequenties van de anti-Joodse maatregelen van de bezetter zien. Vanaf zondag 10 maart om 21.20 uur op NPO 1.
TROMGEROFFEL
VOICE-OVER: Wie is...
de Mol?
Ik bedoel: erbij,
bij deze nieuwe aflevering
van de podcast
MARJOLEIN EN VOICE-OVER:
Leef je uit!
MARJOLEIN: De podcast die jouw wereld
opent voor eindeloos plezier.
VOICE-OVER:
Met Marjolein van den Broek.
APPLAUS
In deze podcast verkent Marjolein
toegankelijke films, series,
theatervoorstellingen,
musicals, musea en dagjes uit
die door middel van audiodescriptie,
tolken of ondertiteling
jouw leven verrijken,
ongeacht wat je kunt horen of zien.
Attentie. Stilte voor de opname.
Actie!
ACHTERGRONDMUZIEK
MARJOLEIN: Welkom bij Leef je uit!
Afgelopen zaterdag was de ontknoping
van het 24e seizoen van 'Wie is de Mol?'.
Nu het seizoen voorbij is,
kunnen we vrijelijk praten
over de zoektocht naar de Mol
met audiodescriptie.
Vandaag ga ik in gesprek
met twee echte molloten: Sander en Ivan.
Leuk dat je er bent, Sander.
SANDER: Ja, dank je wel.
MARJOLEIN: Ook leuk dat jij er bent, Ivan.
IVAN: Dank je wel.
Dank voor de uitnodiging.
MARJOLEIN: Graag gedaan.
Superleuk dat jullie mee willen doen
als echte molloten,
want we gaan het vandaag hebben
over 'Wie is de Mol?'.
Sander, hoe kijk jij 'Wie is de Mol?'?
SANDER: Voor de luisteraars belangrijk:
ik ben helemaal blind.
Ik kijk 'Wie is de Mol?' meestal alleen
en dan met audiodescriptie,
met de app aan, meestal.
IVAN: Ik kijk de eerste keer
thuis vanaf de bank,
gewoon met vrienden of alleen.
Dat verschilt nog per week.
Dan kijken we dus gezamenlijk of alleen
de aflevering.
Dan kijk ik gewoon normaal.
De dag daarna of twee dagen daarna
kijk ik op mijn computer,
waar ik als slechtziende
echt met mijn neus bovenop moet zitten,
naar de aflevering
om de details op te kunnen vangen.
Ik zie momenteel ongeveer vijf procent
met beide ogen.
MARJOLEIN:
Sander, wat maakt jou een molloot?
SANDER: Ik kijk het vanaf 2000,
omdat toen een familielid meedeed
aan het eerste seizoen in Nederland.
Origineel komt het programma
uit Vlaanderen,
maar toen begon het in Nederland.
Toen ben ik de eerste twee seizoenen
met bekende Nederlanders weg geweest.
Toen ben ik weer gaan kijken.
Ik vind wel dat je, als je kijkt,
vanaf het begin moet kijken.
Vanaf seizoen 15 of 16 ben ik op YouTube
ook naar vloggers gaan kijken
en naar podcasts gaan luisteren
om te zoeken naar hints
en er meer in te duiken.
MARJOLEIN: Wauw, een vriend van jou
heeft zelfs meegedaan.
Toen was het nog met onbekenden?
SANDER: Zeker, ja.
MARJOLEIN: Heel erg stoer. Dan
word je er gelijk helemaal ingezogen.
Was hij toen ook de Mol?
SANDER: Nee, mijn familielid
was niet de Mol.
MARJOLEIN: Ivan, ben jij een molloot
en wat maakt jou een molloot?
IVAN: Nou ja, inmiddels wel.
Het is begonnen in 2017.
Toen werkte ik bij de Efteling.
Daar hadden mijn vaste collega's,
inmiddels een vriendengroep,
zo'n pool aangemaakt in de app.
Ze zeiden al jaren:
doe nou eens een keer mee; dat is leuk.
Ik zei: ik heb toch helemaal
tijd om te kijken.
Ook door mijn slechtziendheid dacht ik:
dat gaat mij toch nooit lukken
en nee, dat is niks voor mij.
Uiteindelijk heb ik het toch
een keer gedaan,
het seizoen met Jan Versteegh.
Dat is het eerste seizoen
dat ik ooit gezien heb.
Sindsdien ben ik er helemaal ingezogen
en ben ik de grootste molloot
van de vriendengroep.
Ik ga mee op 'Wie is de Mol?'-reizen,
'Wie is de Mol?'-weekenden.
Ik wil het spel echt ervaren.
Zo zit ik nu ook in een huisje in België
'Wie is de Mol?' te spelen.
MARJOLEIN: Wat geweldig.
Kun je me vertellen hoe zo'n
'Wie is de Mol?'-vakantie eruitziet?
IVAN: Ja.
Dat begint natuurlijk
op de thuislocatie al
met een opdracht onderweg
richting je locatie.
Gedurende de periode
doe je ongeveer
twee of drie opdrachten op een dag.
Om de dag is er een test en een executie.
De afvallers mogen natuurlijk
gewoon blijven.
Die kunnen de organisatie nog helpen,
want we zijn nog vrij klein.
We kennen elkaar allemaal wel een beetje.
Het is nog steeds van de vriendengroep.
We hebben dus ook nog
lol met elkaar
als je al bent afgevallen.
Zo ga je zo langzaam door het spel heen.
We zitten nu op dag zeven van de tien.
MARJOLEIN: Spannend!
Kun je een paar voorbeelden geven
van de opdrachten die jullie doen?
IVAN: Ja. We zijn op dag drie
gaan tokkelen, abseilen en klimmen
in een adventure-park hier in de buurt.
We hebben opdrachten gedaan
met kokertjes met geld.
Ik weet niet of jullie de opdracht
uit China nog kennen, op die glazen brug.
Toen moesten ze kokertjes
in verschillende kistjes doen
om dat bedrag bij elkaar te krijgen.
SANDER: Ja, dat is wel even geleden.
IVAN: Daar verdienden ze
uiteindelijk 80 euro mee.
Dat hebben wij gisteren ook gedaan,
dus het zijn vergelijkbare opdrachten.
Dit was niet op een glazen brug,
maar bij een verlaten abdij.
We bezoeken dus ook
heel mooie locaties.
MARJOLEIN: Ontzettend leuk om te doen,
heel intensief misschien ook.
Sander, nu je dit zo hebt gehoord,
zou zo'n Molvakantie
ook wat voor jou zijn?
SANDER: Ja, ik denk het wel.
Ik moet wel kijken of ik die opdrachten
allemaal zou durven.
Ik ben niet zo'n angsthaas.
Dat valt op zich wel mee.
Je moet met de organisatie
in gesprek gaan
over hoe je het toegankelijk kunt krijgen
voor jezelf.
'Wat heb je zelf nodig?'
De vraag is of daardoor
het geheimzinnige niet verdwijnt,
omdat je iets meer moet voorbereiden.
IVAN: Wij hebben zelf natuurlijk
nog niet echt ervaren
hoe het is als je iemand meeneemt
die volledig blind is,
maar we zullen zeker kijken
naar de mogelijkheden
en een extra stukje begeleiding
is altijd wel mogelijk.
MARJOLEIN: Hoe gaan je medemolloten
om met jouw slechtziendheid?
IVAN: Die gaan er vrij goed mee om.
Ze nemen me weleens mee aan de arm
in een stadje of dorpje hier in de buurt
waar ik de weg niet goed ken.
Wat dat betreft zou het dus
wel goed moeten komen,
maar qua opdrachten
durf ik het niet helemaal te zeggen.
Je moet wel weten
waar precies een envelop ligt
en waar je precies moet verzamelen of zo.
Dat is wel lastig, denk ik,
voor iemand met een visuele beperking
of iemand die blind is.
MARJOLEIN: We praten zo verder
met Sander en Ivan.
Nu eerst naar de nieuwtjes
van maart 2024.
ACHTERGRONDMUZIEK
VOICE-OVER: Deze keer nieuws
met een koninklijk randje.
Je hoort over een theatershow
met handen,
een prikkelarme openstelling
van het Rijksmuseum,
maar eerst nieuws over Pasen.
De rockmusical Jesus Christ Superstar
is namelijk terug
met alle bekende hits,
gezongen in het Engels
En Jeangu Macrooy in de hoofdrol.
De musical gaat over Jezus
en zijn discipelen
die samen opkomen voor iedereen
die niet gehoord wordt.
Een verhaal van vroeger, over Jezus,
maar ook van nu, over vriendschap.
De musical is te bekijken
met een blindentolk van 'Komt het zien!'.
Klik voor informatie en kaarten op de link
in de beschrijving van deze aflevering.
Ben je snel overprikkeld?
Dan heeft het Rijksmuseum iets voor jou.
Ze organiseren
speciale prikkelarme openstellingen
om jou te laten zien wat het museum
allemaal te bieden heeft.
Dit is op specifieke dagen en tijden.
Wil je weten wanneer of kaarten kopen?
Volg dan de links in de show notes.
Op 28 maart vindt The Passion
weer plaats, deze keer in Zeist.
Dit kun je volledig inclusief volgen
vanaf de bank
via Radio 2, met Emmely de Wilt,
die de audiodescriptie verzorgt,
of via de tv, op NPO 1 Extra, met een tolk
voor Nederlandse gebarentaal.
Je kunt ook zelf langs de route staan.
De Vipplaatsen met een tolk van
'Komt het zien!' zijn helaas al vergeven.
Volgende maand besteden wij hier
extra aandacht aan The Passion,
hoor je verhalen van betrokkenen
en hoe mensen het hebben ervaren
vanaf verschillende plekken.
Volg voor meer informatie over
The Passion de link in de show notes.
Laat je verrassen door Talking Hands,
een poëtische muziekvoorstelling
met een handje absurdisme.
Deze is te zien met een tolk
voor Nederlandse gebarentaal.
Wil je weten in welke theaters
en wanneer?
Klik dan op de link in de show notes.
Tot slot: zoek je nog iets leuks
om op tv te kijken?
Dan kun je onder meer kijken
naar De Joodse Raad
over de gevolgen van de
anti-Joodse maatregelen van de bezetter.
Deze serie is al op 10 mei begonnen.
Je kunt hem terugkijken
of elke zondagavond live zien
om 21.00 uur op NPO 1.
Of je kunt kijken
naar Koningshuis the Musical,
een zesdelige komische serie
die zich afspeelt achter de schermen
van een musical over het koningshuis.
Deze serie begint op 17 maart
en is elke zondagavond te zien
om 20.00 uur bij NPO 3.
Beide series hebben audiodescriptie
via Earcatch
en ondertiteling via teletekstpagina 888.
Dat was hem voor nu. Zijn we iets
vergeten of wil je zelf iets melden?
Dat kan. Stuur een mail
naar podcast@leefjeuit.nu.
Snel terug naar Marjolein en haar gesprek
met Sander en Ivan.
MARJOLEIN: Heb je het idee
dat je met audiodescriptie
meer hints krijgt dan zonder, Sander?
SANDER:
Dat vind ik lastig te beoordelen.
Ik krijg de hints meestal
natuurlijk ook via alle zijwegen binnen,
dus dat vind ik lastig te beoordelen.
Ik waag te betwijfelen of dat zo is.
IVAN: Ik heb Earcatch
vorig seizoen gebruikt
om te testen of dat iets voor mij was.
Maar ik vind het zelf heel storend,
omdat het op de stille momenten
van de sfeerbeelden komt.
Ik denk niet
dat er echt hints in zitten,
dus het is puur ondersteuning
voor slechtzienden en blinden.
SANDER: Het is voor mij handig
om te weten hoe de omgeving eruitziet,
hoe de landschappen
en de opdrachten eruitzien
en wat ze aan het doen zijn.
Maar ik denk niet dat ik daardoor
de Mol beter kan raden.
Maar je krijgt daardoor wel mee
wat er gebeurt
wanneer er niet gesproken wordt
en dat is aardig wat in zo'n aflevering.
MARJOLEIN: Jij kijkt dus twee keer,
eerst relaxed op de bank
en daarna met je neus op het scherm.
Kun je dan nog heel veel hints ontdekken?
Kun je daar meer over vertellen?
IVAN: Nou, hints ontdekken niet echt.
Ik focus vooral op het audiogedeelte,
wat kandidaten zeggen
tijdens een opdracht,
wat Rik van de Westelaken zegt
tijdens een uitleg
en ik probeer de grote dingen
in een opdracht,
wie welke envelop neemt
of wie welk bordje uit het water vist
bij die opdracht van laatst,
goed in kaart te hebben.
Maar de details van opdrachten uitpluizen
kost mij zo veel energie.
Daar waag ik me niet aan.
Daar raadpleeg ik YouTube voor.
Daar zwermen
de echte, echte molloten rond.
Die zoeken dat allemaal uit.
MARJOLEIN: Voor jullie is het echt
een hele studie
wie de Mol is, hè?
SANDER: Sommige hints gaan zo diep
dat ze nergens meer op slaan,
dus je moet kijken
welke hints kloppen.
MARJOLEIN: Ik heb het een keer goed
gehad toen ik met audiodescriptie keek,
maar dat was meer geluk dan wijsheid,
denk ik.
Dat was in het seizoen
met Everon Jackson Hooi.
Voor mij is de audiodescriptie
voor de sfeerbeelden
voor alle belevingen.
Dan zit ik er wel helemaal in.
Dan zie ik het hele plaatje voor me.
Volgens mij gaf jij, Ivan,
het voorbeeld over de glazen brug.
Dat soort details, dat soort dingen
vind ik juist heel leuk
om goed te kunnen volgen.
Er was ooit een keer een scène.
Jullie weten dat nog beter dan ik.
Er was een keer een scène
met zweefvliegtuigjes.
Die gingen alle kanten op.
Ze moesten elkaar dingen doorgeven
en dan maakten ze figuren.
Dat werd, vond ik dus, zo goed beschreven
door de audiodescriptie
dat ik met mijn handen voor mijn ogen zat.
Dat schiet natuurlijk niet op
als je niks ziet, maar dat is mijn reflex.
Dat doet de audiodescriptie voor mij.
Maar voor echte hints ben ik misschien
ook niet een genoeg oplettende kijker.
Heb je het idee dat je door het gebruik
van audiodescriptie
de Mol kan ontmaskeren?
IVAN: Nee, ik denk het niet.
SANDER: Ik denk niet
dat ze dat gaan doen.
Anders zouden de AD-gebruikers
een voorsprong hebben.
Het zou kunnen, maar ik ga
er niet van uit dat ze dat doen.
MARJOLEIN: Als audiodescriptie niet helpt
bij het ontmaskeren van de Mol...
wat voegt het dan wel toe?
SANDER: Het beschrijft een omgeving.
Je kunt het visualiseren,
omdat ik wel gezien heb.
Daarbij weet je wat voor kleren
de kandidaten aan hebben,
hoe de opdracht eruitziet.
IVAN: Ik heb het een tijdje gebruikt.
Wat ik wel fijn vond,
is dat bij een drone-shot,
als ze in een busje stappen,
de audiodescriptie zegt:
de kandidaten stappen in de bus.
Dat heeft wel
een soort toegevoegde waarde
voor mensen die dat niet goed
kunnen zien, denk ik,
want je weet niet wat er
op dat moment precies gebeurt.
Je hoort wel muziek op de achtergrond,
van de sfeerbeelden,
maar je ziet niet wat er gebeurt.
Dan zegt ze: ze stappen in de bus.
Dan weet je wat er te zien is
voor andere mensen.
Dat is wel een toevoeging inderdaad.
MARJOLEIN: Kunnen jullie je uitleven
met 'Wie is de Mol?'?
IVAN: Zeker. Ik leef me echt uit
bij 'Wie is de Mol?'.
M'n bloed gaat toch wel sneller stromen
als ik het weer hoor.
Als ik merk dat het er weer aan komt,
dan bloei ik wel langzaam op.
Dan leef ik helemaal toe
naar het zien van de afleveringen
of in mijn geval naar zo'n vakantie.
SANDER: Ja, zeker. Het is sowieso
altijd een leuke speurtocht.
Ik vind het wel jammer
dat het meestal maar tot maart duurt
of in mijn geval soms tot mei, want ik
kijk soms ook nog naar de Vlaamse Mol.
Het duurt in ieder geval
maar tot de zomer.
Er zijn geen seizoenen in het najaar.
Ik kan me daar wel even mee vermaken.
MARJOLEIN: Helemaal goed.
Dan is het weer afkicken
en uitkijken naar de nieuwe Mol.
SANDER: Ja, zeker.
MARJOLEIN: Dank jullie wel
voor dit gezellige gesprek.
Abonneer en beoordeel ons
via je favoriete podcast-app.
En kijk op
MARJOLEIN EN VOICE-OVER:
LeefJeUit.nu!
Audiotranscript
VOICE-OVER: Wie is de Mol? Ik bedoel... erbij
bij deze nieuwe aflevering van de podcast
TROMGEROFFEL
MARJOLEIN EN VOICE-OVER: Leef je uit!
MARJOLEIN: De podcast die jouw wereld opent voor eindeloos plezier.
VOICE-OVER: Met Marjolein van den Broek.
APPLAUS
In deze podcast verkent Marjolein samen met jou
toegankelijke films, series, theatervoorstellingen,
musicals, musea en dagjes uit.
Die door middel van audiodescriptie, tolken
of ondertiteling jouw leven verrijken. Ongeacht wat je kunt horen of zien.
Attentie, stilte voor de opname.
Actie!
FUNKY ACHTERGRONDMUZIEK
MARJOLEIN: Welkom bij Leef je uit!
Afgelopen zaterdag was de ontknoping van het 24e seizoen van Wie is de Mol?
Nu het seizoen voorbij is kunnen we vrijelijk praten
over de zoektocht naar de Mol met audiodescriptie.
Vandaag ga ik in gesprek met twee echte... Molloten.
Sander en Ivan. Leuk dat je er bent, Sander.
SANDER: Ja, dank je wel.
MARJOLEIN: En ook leuk dat je er bent Ivan.
IVAN: Dank je wel.
Ook bedankt voor de uitnodiging.
MARJOLEIN: Heel graag gedaan.
Echt super leuk dat jullie mee willen doen als echte molloten.
Want daar gaan we het vandaag over hebben. Over Wie is de Mol.
Sander, hoe kijk jij Wie is de Mol?
SANDER: Voor de luisteraar, ik zie helemaal niks meer.
Op dit moment kijk ik Wie is de Mol? alleen meestal.
En dat ook met audiodescriptie met de app aan. Meestal.
IVAN: Ik kijk thuis vanaf de bank de eerste keer.
Gewoon met vrienden of alleen. Dat verschilt nog per week.
En dan kijken we gezamenlijk de aflevering of dus alleen.
En dan doe ik gewoon normaal kijken.
En de dag daarna of twee dagen daarna kijk ik op mijn computer.
Ja, waar ik echt met mijn neus bovenop moet zitten als slechtziend zijnde
naar de aflevering. Om de details op te kunnen vangen.
Ik zie momenteel ongeveer 5 procent met beide ogen.
MARJOLEIN: Dus je kijkt eerst of alleen of met je vrienden relaxed op de bank.
En daarna maak je er nog even om het zo te zeggen een studie van.
En zit je er met je neus bovenop? IVAN: Ja.
MARJOLEIN: Sander, wat maakt jou molloot?
SANDER: Ik kijk het vanaf 2000, omdat toen een familielid van mij meedeed.
In het eerste seizoen. Al het eerste seizoen in Nederland.
Origineel komt het programma natuurlijk uit Vlaanderen.
Maar toen begon het in Nederland. Toen ben ik een aantal jaar weg geweest.
Dat waren de eerste twee seizoenen met bekende Nederlanders.
En toen ben ik op een gegeven moment toch wel weer gaan kijken.
Alleen ik vind wel als je het kijkt moet je toch naar het begin kijken.
En dan heb ik op een gegeven moment vanaf seizoen 2.
Of seizoen 15 of 16 ben ik ook YouTube filmpjes gaan kijken.
En vloggers zijn op een gegeven moment ook.
Op podcast geluisterd om toch op te zoeken naar hints en dat soort dingen.
Toch meer in te duiken.
MARJOLEIN: Wauw, dat je zelfs een vriend van jou dat hij mee heeft gedaan. In het eerste seizoen.
Toen was het denk ik toch met onbekende mensen dus? SANDER: Zeker ja.
MARJOLEIN: Wel echt heel erg stoer. Dan ben je er ook gelijk wel helemaal ingezogen natuurlijk.
Was hij toen ook de Mol? SANDER: Nee, mijn familielid was niet de Mol inderdaad. Nee.
MARJOLEIN: En Ivan, was jij een molloot en wat maakt jou een molloot?
IVAN: Nou ja, inmiddels wel.
Het is begonnen in 2017. Toen werkte ik bij de Efteling.
En daar had mijn vaste collega's. Inmiddels vriendengroep. Zo'n poel aangemaakt voor in de app.
En ze zeiden jaren achter elkaar van joh doe nou eens een keer mee. Is leuk.
Heb ik toch allemaal geen tijd voor om te kijken en te doen.
En ook met mijn slechtziendheid denk van ja dat gaat mij toch nooit lukken.
En nee dat is niks voor mij. En uiteindelijk heb ik het toch een keer gedaan.
Het seizoen met Jan Versteegh. Dat is mijn eerste seizoen wat ik ooit gezien heb.
En ja sindsdien ben ik er helemaal ingezogen.
En ben ik de grootste molloot van de vriendengroep op dit moment. En ga ik mee op Wie is de Mol-reizen. Wie is de Mol-weekenden.
Het spel echt ervaren. En zo zit ik nu ook in een huisje in België. Wie is de Mol te spelen.
MARJOLEIN: Oh wat geweldig he. En kun je me ook vertellen
hoe zo'n Wie is de Mol-vakantie noem ik het maar even eruit ziet.
IVAN: Ja dat begint natuurlijk vanaf de thuislocatie al.
Met een opdracht onderweg richting je locatie.
En gedurende de periode doe je er ongeveer twee of drie opdrachten op een dag.
En om de dag een test en een executie. En de afvallers die mogen natuurlijk gewoon blijven.
En die kunnen de organisatie nog meehelpen. Want we zijn nog gewoon vrij klein.
Dus we kennen elkaar allemaal wel een beetje. Het is nog steeds van de vriendengroep.
Dus wij hebben ook nog lol met elkaar terwijl je bent afgevallen.
En ja zo ga je zo langzaam door het spel heen. En we zitten nu op dag zeven van de team.
MARJOLEIN: Oh spannend.
En kun je ook een paar voorbeelden geven van de opdrachten die jullie doen.
IVAN: Ja wij zijn op dag drie wezen tokkelen, abseilen
en klimmen in een adventure park hier in de buurt.
We hebben opdrachten gedaan met kokertjes, met geld.
Ik weet niet of jullie nog de opdracht uit China kennen op die glazen brug.
Dat ze die kokertjes in verschillende kistjes moesten doen
om dat bedrag bij elkaar te krijgen. SANDER: Ja zeker, dat is wel even geleden.
IVAN: Waar ze uiteindelijk 80 euro mee verdiend hebben.
Dat hebben wij dus gisteren ook gedaan.
Dus ja het zijn wel vergelijkbare opdrachten.
Nou niet op een glazen brug maar bij een verlaten abdij hebben we dit gedaan.
Dus heel mooie locaties bezoeken wij ook.
MARJOLEIN: Ontzettend leuk om te doen denk ik. Heel intensief misschien ook.
Sander, nu je dit zo hebt gehoord over de Molvakantie. Zou dat ook wat voor jou zijn zo'n Molvakantie?
SANDER: Ja, ik denk het wel.
Alleen moet je kijken van zijn het opdrachten die je allemaal zou durven laat maar zeggen.
Niet dat ik zo'n angsthaas ben. Maar dat zal op zich wel meevallen.
Dat je zelf moet kijken en met de organisatie in gesprek moet gaan van.
Hoe kun je het toegankelijk krijgen voor jezelf? Wat heb je zelf nodig?
Maar goed de vraag is van. Verdwijnt daardoor het geheimzinnige niet?
Omdat je natuurlijk wel iets meer dingen moet voorbereiden voor jezelf.
IVAN: Dat hebben wij zelf natuurlijk nog niet echt ervaren.
Hoe het is als je iemand meeneemt die volledig blind is.
Maar we zullen zeker kijken naar de mogelijkheden. En extra stukje begeleiding is altijd wel mogelijk.
MARJOLEIN: Hoe gaan jouw medemolloten er mee om dat jij slechtziend bent?
IVAN: Die gaan er eigenlijk vrij goed mee om.
Want mij nemen ze ook wel eens mee aan de arm.
In een stadje of dorpje hier in de buurt waar ik de weg niet goed ken.
Dus wat dat betreft zou het wel goed moeten komen.
Alleen qua opdrachten durf ik het niet helemaal te zeggen.
Omdat je wel moet weten waar precies een envelop ligt.
En waar precies je moet verzamelen ofzo.
Dat is denk ik wel lastig als iemand met een visuele beperking of blind zijnde.
MARJOLEIN: Zo praten we verder met Sander en Ivan. Nu eerst naar de nieuwtjes van maart 2024.
VOICE-OVER: Zo meteen hebben we koninklijk nieuws. En een prikkelarme openstelling van het Rijksmuseum.
Maar nu eerst nieuws over Pasen.
De legendarische rockmusical Jesus Christ Superstar is terug.
Met alle bekende hits. In het Engels gezongen.
En Jeangu Macrooy als Jezus.
De musical gaat over Jezus. En zijn discipelen.
Jezus komt op voor de mensen die niet gehoord worden.
Een verhaal van toen en nu.
Deze voorstelling is voorzien van audiodescriptie door Komt het zien.
Voor meer info en reserveren kijk in de link in onze show notes.
Ben je snel overprikkeld? Dan heeft het Rijksmuseum echt iets voor jou.
Zij hebben speciale prikkelarme avonden. Waarin ze je laten zien
wat hun collectie allemaal te bieden heeft.
Kijk voor informatie en data in de link van onze aflevering.
Op 28 maart vindt The Passion weer plaats. Dit jaar is het spektakel in Zeist.
In Zeist is er een blindentolk van Komt het zien aanwezig.
Om het evenement te tolken.
Er zijn nog beperkt staplaatsen beschikbaar.
En ook met een rolstoel kun je er goed terecht.
Wil je dit evenement thuis beleven? Dan kun je het via de radio volgen.
Op Radio 2. Gepresenteerd door Emily de Wild. Met audiodescriptie.
En op tv met een tolk voor Nederlandse gebarentaal.
Voor meer informatie kijk in de link van onze show notes.
Laat je verrassen door Talking Hands. Een poëtische muziekvoorstelling
met een handje absurdisme. Deze voorstelling is te zien met tolk voor Nederlandse gebarentaal.
Tot half mei te zien in de theaters. Kijk voor meer info in de link van onze show notes.
Zoek je nog iets leuks of interessants om te kijken op tv?
Vanaf 10 maart is De Joodse Raad te zien.
De historische dramaserie De Joodse Raad laat de onvoorstelbare gevolgen zien
van de anti-Joodse maatregelen door de bezetter. Vanaf zondag 10 maart 9 uur NPO 1.
Vanaf 17 maart kun je kijken naar Koningshuis de Musical.
Een zesdelige komische serie die zich afspeelt achter de schermen
van een musical over het Koninklijk Huis. Op zondagavond te zien om 8 uur bij NPO 3.
Deze beide series kun je bekijken met audiodescriptie via Earcatch
en ondertiteling via Teletext pagina 888.
Hebben we iets gemist of heb je tips voor ons?
Stuur ons een mail naar podcast@leefjeuit.nu.
Nu snel terug naar het gesprek van Marjolein met Ivan en Sander.
MARJOLEIN: Heb je het idee dat je met audiodescriptie
meer hints krijgt dan zonder audiodescriptie, Sander?
SANDER: Lastig, ik vind het lastig te beoordelen.
Ik krijg de hints natuurlijk meestal via alle zijwegen ook binnen,
dus dat vind ik lastig om te beoordelen. Ik waag te betwijfelen of dat echt zo is.
IVAN: Ik heb Earcatch wel vorig seizoen gebruikt om te testen of dat iets voor mij was.
Alleen ik vind het zelf heel storend. Ik vind het heel chaotisch,
omdat het op de stille momenten komt van de sfeerbeelden.
En ik denk niet dat er echt hints inzitten.
Dus dat het echt puur ondersteuning is voor slechtziend en blinden.
SANDER: Het klopt dat er geen hints inzitten. Het is voor mij vooral handig
om te weten hoe de omgeving eruit ziet, hoe de landschappen eruitzien
en hoe de opdrachten eruitzien. En wat ze aan het doen zijn.
Maar niet dat ik denk dat ik daardoor de Mol beter kan raden.
Alleen je krijgt daardoor wel mee wat er gebeurt, laat maar zeggen.
Op het moment dat er niet gesproken wordt. En dat is best wel aardig wat in zo'n aflevering.
MARJOLEIN: Jij kijkt dus echt twee keer.
Dus eerst relaxed op de bank en daarna met je neus op het scherm.
Kun je dan nog heel veel hints ontdekken bijvoorbeeld? Kun je daar meer over vertellen?
IVAN: Nou, hints ontdekken niet echt. Maar ik focus me vooral op het audiogedeelte.
Wat kandidaten zeggen. Tijdens een opdracht.
Wat Rick van der Westerlaken zegt tijdens een uitleg.
En ik probeer wel de grote dingen die gebeuren in een opdracht.
Van wie welke envelop neemt. Of wie welk bordje uit het water vist.
Bijvoorbeeld van laatst. Om dat goed in kaart te hebben.
Maar echt de details van opdrachten.
Dat kost mij zoveel energie om dat ook uit te pluizen.
Dat ik me daar niet aan waag. En daarvoor YouTube raadplegen.
Voor de echte, echte molloten. Die daarin rondzwermen. Om dat allemaal uit te zoeken.
MARJOLEIN: Ja, jullie maken er echt... Is het volgens mij echt een hele studie zelfs. Van wie de Mol is.
SANDER: Ja, sommige hints gaan vaak zo diep dat ze ook nergens op slaan.
Dus je moet kijken welke hints nou wel kloppen en welke niet.
MARJOLEIN: Ik heb het wel een keer goed gehad. Toen ik met audiodescriptie keek.
Maar dat was denk ik ook wel meer geluk dan wijsheid.
Dat was in het seizoen met... Hoe moet ik zijn naam goed uitspreken? Everon Jackson Hooi.
Voor mij is het ook inderdaad dat ik juist met de audiodescriptie.
De hele sfeerbeelden. Alle belevingen. Dus dan zit ik er wel helemaal in.
Dan zie ik wel dat hele plaatje vormen.
Volgens mij gaf jij, Ivan, het voorbeeld over de glazen brug.
Nou dat soort details. Ja, dat soort dingen vind ik wel heel leuk.
Ik vond het juist heel leuk om het goed te kunnen volgen.
Ik weet wel, er was ooit een keer een...
Ik weet echt niet meer. Dat weten jullie beter dan ik.
Maar dat er een keer een scène was. Met twee vliegtuigjes.
En die gingen alle kanten op. En dan moesten ze ook
opdrachten elkaar dingen doorgeven. En dan maakten ze figuren.
En dat werd, vond ik dus, zo goed beschreven door de audiodescriptie.
Dat ik echt helemaal met mijn handen voor mijn ogen zat.
Het schiet natuurlijk niet op als je niks ziet. Maar dat is dus mijn reflex.
Dus dat is wat de audiodescriptie voor mij eigenlijk doet.
Maar echte hints. Misschien ben ik daar ook niet een te oplettende kijker genoeg voor.
Heb je het idee dat je door het gebruik van audiodescriptie de Mol kan ontmaskeren?
IVAN: Nee, ik denk het niet. SANDER: Ik denk niet dat ze dat gaan doen.
Want anders zouden de mensen die AD gebruiken een voorsprong hebben.
Ik ga er niet vanuit dat ze dat gaan doen. Het zou kunnen, maar...
MARJOLEIN: Als audiodescriptie je niet helpt bij het ontmaskeren van de Mol...
Wat voegt het dan wel toe?
SANDER: Het beschrijft een andere omgeving. Hoe het eruit ziet.
Dat je het inderdaad kan visualiseren. Omdat ik het natuurlijk wel gezien heb.
Plus dat je ook weet wat voor kleren de kandidaten aan hebben.
Hoe de opdracht eruit ziet.
IVAN: Ja, ik heb het dus een tijdje gebruikt. En wat ik wel fijn vond is...
Als je dan een troonslot hebt. Dat ze dan in een busje stappen tot de audiodescriptie dan zegt.
De kandidaten stappen in de bus.
En dat is wel een soort van toegevoegde waarde. Voor mensen die dat niet goed kunnen zien. Denk ik.
Want ja, je weet niet wat er op dat moment precies gebeurt.
Je hoort wel muziek op de achtergrond. Van de sfeerbeelden.
Maar je ziet niet wat er gebeurt. En dan... Ja, dat ze zeggen van... Ze stappen in de bus.
Ja, dan weet je ook wel wat er ook te zien is voor andere mensen.
Dus dat geeft wel een toevoeging inderdaad.
MARJOLEIN: Kunnen jullie je uitleven met Wie is de Mol?
IVAN: Zeker. Ja, zeker. Ik leef me echt uit over Wie is de Mol.
En ja, mijn bloed gaat toch wel sneller stromen als ik het weer hoor.
En als ik merk het komt er weer aan.
Dan ja, dan bloei ik wel langzaam op.
En dan leef ik me helemaal uit naar het zien van de afleveringen.
Of in mijn geval naar zo'n vakantie.
SANDER: Ja, zeker. Het is sowieso een leuke speurtocht. Altijd.
Alleen. Ik vind het wel jammer dat het meestal maar tot en met maart
of in mijn geval soms tot en met mei. Want ik kijk ook nog hierna soms naar de Vlaamse Mol.
In ieder geval tot de zomer maar duurt.
En dat er geen seizoenen in het najaar zijn.
Ik kan me daar wel even mee vermaken.
MARJOLEIN: Nou, helemaal goed.
En dan is het weer afkicken en weer uitkijken naar de nieuwe Mol.
SANDER: Ja, zeker.
MARJOLEIN: Nou, dank jullie wel voor dit gezellige gesprek.
Abonneer en beoordeel ons via je favoriete podcast app.
En kijk op... LeefJeUit.nu!